Saturday, April 3, 2010

LANGKAH BERMULA

Sekadar muqadimah dari insan yang baru bermula. Setiap permulaan tercipta dari langkah yang pertama. Permulaan satu garisan merupakan permulaan dari satu titik. Sehingga tersambung-sambung membentuk rupa dan ciri. Menjadi hiasan kanvas lalu diwarna cantik. Namun terkadang dakwatnya tumpah...terpaksa dicuci...dicuci lagi... Moga permulaan ini permulaan yang benar supaya tidak futur dikemudian hari.. Supaya hati ini lebih thabat, lebih bertanggungjawab dan lebih berjaga-jaga...

Sesungguhnya permulaan itu boleh jadi kerana iman dan boleh jadi kerana nafsu... Dua dorongan besar dalam jiwa seorang hamba. Andai kata tergelincir kepada salah satunya, pasti terhitung sampai ke 'sana'. Namun untuk satu permulaan yang panjang dan dipayungi redha Illahi bukan perkara yang mudah. Sememangnya banyak jiwa yang telah tumpas berguguran seperti dedaun kering.. Namun (sekali lagi), bukan juga dengan alasan 'tak cukup ilmu la...', 'nanti sesat plak..', 'boleh ke??', 'bid'ah ini sume..!', hatta menjadikan kita bermalas-malasan dalam meneroka keislaman kita.. Cuai dalam mengenal matlamat dan alat... Cuai dalam mengenal diri sendiri... Sedar ataupun tidak kita sedang menuju ke negeri abadi.!!!

Jadi permulaan ini khusus buat diri ini yang mengharap...

"Marilah beriman sejenak kerana sesungguhnya hati itu lebih mudah berbolak balik daripada masakan dalam periuk yang sedang mendidih di atas api "

2 comments:

  1. blog ni B.U.R.U.K...

    B= bagus
    U= Unik
    R= ranggi
    u= unggul
    K= kesiannn...jer..ahhaha

    ReplyDelete
  2. Sekadar mencuba.... penat jer blaja menulis dari kecik sampai besar kalau tak digunakan sebaiknya...haha

    ReplyDelete