Monday, September 24, 2012

Bussiness Mahatma Ghandi style.....


“A customer is the most important visitor on our premises.
He is not dependent on us.
We are dependent on him.
He is not an interruption on work.
He is the purpose of it.
He is not an outsider to our business.
He is part of it.
We are not doing him a fa-vor by serving him…
He is doing us a favor by giving us the opportunity to do it.”


Kata-kata diatas bukanlah daripada CEO perniagaan yang terkemuka... Bukan juga daripada mutiara kata penulis buku perniagaan terkemuka... Tapi dikemukakan oleh seorang lelaki yang hidup dalam perjuangan, atas keyakinannya... seorang yang sangat berpengaruh... Mahatma Ghandi (kalau tak silap lah...)...

Bukanlah tujuan saya mengagungkan beliau, kerana hakikat kemulian seseorang itu pastilah pada ketakwaannya kepada Allah SWT... Tapi perlu kita ingat bahawa hikmah itu, barang yang hilang pada seorang mukmin...

وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
" الكلمة الحكمة ضالة الحكيم فحيث وجدها فهو أحق بها " 
Daripada Abu Hurairah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Kalimah yang mempunyai hikmah adalah sesuatu yang hilang daripada orang yang bijaksana, di mana sahaja dia mendapatinya maka dialah yang lebih berhak dengannya”

...Dan sinilah saya menjumpai, dan saya mahu kita kutip ia bersama-sama... Lagi pula, kita selaku seorang muslim... punya perniagaan yang jauh lebih besar dan utama... Ayuh kita lihat bait2 ini...

“A customer is the most important visitor on our premises.”

Sungguh, selaku seorang muslim, tidak cukup dengan hanya menjadi seorang yang soleh... sedangkan legasi Rasulullah SAW, membina individu-individu yang juga musleh... dalam konteks ini, individu disekitar kita merupakan customer atau pelanggan yang sentiasa perlu kita dekati... baik keluarga, rakan sekerja, sahabat2...Maka dimanakah premisnya???Kitalah premis-premis itu... premis2 yang yang seharusnya bergerak dengan akhlak dan cerminan peribadi alQuran...

"He is not dependent on us.We are dependent on him"

Telah saya khabarkan bahawa kita punya misi perniagaan yang besar... Hakikat sebenar sesebuah perniagaan adalah untuk mencari keuntungan... Sebuah syarikat pengangkutan menyediakan kemudahan pengangkutan kepada orang ramai... kelihatan seperti orang ramai yang bergantung harap kepada syarikat tersebut... tetapi yang sebenarnya, tanpa orang ramai, tiadalah keuntungan pada syarikat itu...Maka apakah keuntungan yang kita harapkan atas kebaikan yang kita tunjukkan kepada sahabat, rakan,keluarga mahupun teman2 kita??? Firman Allah SWT dalam surah As-Saff (10-13) yang bermaksud;

"Wahai orang beriman! Mahukah aku tunjukkan kepadamu satu perniagaan yang akan menyelamatkan kamu dari azab yang pedih (ia adalah), kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya dengan harta dan dirimu yang demikian itu adalah lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui.
Dengan ini, Allah akan mengampunkan dosa-dosamu dan akan memasukkan kamu kedalam taman-taman yang mengalir di bawahnya anak-anak sungai dan ia akan memasukkan ke tempat-tempat yang baik di dalam syurga. Itulah kemenangan yang besar.
Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan Allah dan kemenangan yang dekat.Dan sampaikanlah berita gembira itu kepada orang yang beriman"
 “He is not an interruption on work. He is the purpose of it.”

Dan apabila mereka mula berada disekitar kita, berlegar-legar di keliling kita... mula bertanya-tanya, minta pertolongan, nak berjumpa dan sebagainya..."ah...rimasnya.. aku busy ni!"... menyesal pula pernah menyantuni mereka....  malang...malang... akhirnya, tali yang pernah diikat kita uraikan satu persatu...hingga akhirnya mereka kembali terawang-awang... Andai kata dalam perniagaan, sudah pasti kita merugi dan hilang sudah punca pendapatan...


“He is not an outsider to our business. He is part of it.”

Kalau kita masuk ke premis orang, kemudian kita tidak begitu dilayan... pasti kita berlalu dan beredar ke kedai yang lain.... Kalau sudah masukpun masih merasa terasing, rasionalnya seseorang itu akan mencari ke suatu tempat yang dirasakan dipunyai... inilah dia sense of belonging.... rasa dipunyai dan dimiliki... merasa sebahagian daripada yang seluruhnya... Maka membuatkan seseorang rasa memiliki dan dimiliki kepada agama dan perjuangan ini terutamanya merupakan suatu tuntutan...

“We are not doing him a favor by serving him. He is doing us a favor by giving us the opportunity to do it.”

Dan akhir sekali, ingatlah... pelanggan punya pelbagai pilihan... mereka memuliakan kita dengan 'perniagaan' ini...mereka memboleh kan kita melaksanankan urusan ini dengan izin-Nya... kita yang memerlukan mereka walaupun sepertinya kita yang mahu memberi dan berkongsi...


Kata2 saya tujukan khusus untuk diri saya yang serba lemah dan tidak berdaya... Penulis ini juga perlu mengkoreksi diri dengan tulisannya sendiri...kerna saya dan kamu...(kalau takde la makhluk lain yg baca...)...  adalah manusia...insan... yang selalu lupa...Wallahualam...



No comments:

Post a Comment