Tuesday, September 3, 2013

Tanda pada hati mungkinkah pada 'tangan yg mati...'?

Sudah lama benar rasanya menyepi dari mencoretkan kisah-kisah dan penulisan. Sungguh setiap kali jari jemari ini cuba menaipkan sesuatu, bagaikan tidak berdaya dan tak termampu. Bermacam-macam perkara yang ingin dikongsikan, berbagai-bagai isu mahu diutarakan. Mesir, Syria, bumi bertuah Malaysia... tentang raya dan perayaan, isu minyak dan kehidupan rakyat marhaen. Kisah dakwah dan tarbiyah. Kisah diri yang tak sudah-sudah, bahkan segala mcam ceramah dan nota yang berfaedah...Semuanya hanya sekadar di kepala. 

Tangan ini bila menulis umpama lidah. Lidah yang fasih bila menyeru kepada kebaikan, tidak mengenal seteru mahupun lawan. Lancar menyanggah dan mengikrarkan segala kebenaran. Selalunya, lidah yang fasih ini datang dari hati yang benar... pada amal yang terlaksana...pada jiwa yang sentiasa berzikrullah.. pada akal yang sentiasa disuluh ilmu dan pembacaan. Begitu juga pada tangan yang mengarang. Jadi apa erti kepada tangan yang kaku dalam penulisan?

Merenuunnng saya sendiri ke dalam diri...

Jauh...

Mungkin jauh dari semua hal yang demikian... atau satu antaranya... atau mungkin kesemuanya...

Jiwa insan kerdil ini tak kan diam andai dalam kebenaran. Pasti ada yang tidak kena dalam jalan-jalan kehidupan. Memendam rasa dan perasaan sungguh memenatkan. Sakitnya kerana seringkali memingggir rasa hidup berTuhan. 

Tangan ini takkan gagah hata memegang mata pena, inikan pula memikul mata pedang, jihad fi Sabilillah... 
bila mana hati mati, akal tumpul, dan amal tak seiring dengan redha Illahi, pasti binasa sebuah perjuangan...
Ya Rabb, ampunkan kami dan kuat kan kami dalam menempuh hidup, menjadi abdi kepada Illahi... 

T.T

No comments:

Post a Comment