Friday, November 16, 2012

WALAU 'sekadar' BOIKOT


Saya sangat sedih apabila, ada yang menyindir-nyindir sesetengah pihak yang berusaha menjalankan boikot keatas produk-produk dan syarikat-syarikat yang mempunyai pertalian jelas dengan negara haram Israel. Saya akui hak membeli sememangnya hak masing-masing. Baik dia seorang warganegara Malaysia, Indonesia, Amerika hatta Palestin sekalipun.

Dalam suasana saya bekerja dan dikelilingi warga Timur Tengah, saya juga akui bahawa tidak semuanya mengambil peduli tentang kesengsaraan umat ini. Ada yang berhijrah semata-mata mahu meninggalkan negara yang sedang bergolak, bahkan benci untuk kembali ke tanah air sendiri. Hidup di Malaysia ini bagaikan syurga tanpa bom, peluru dan roket yang bersimpang siur. Ada yang boros berbelanja sehingga duit pengajian yang diberikan keluarga habis di shoping-shoping kompleks, Starbucks dan sebagainya.. Ramai pula yang berperangai ‘aneh’ mengalahkan pelancong-pelancong mat saleh yang ada di Malaysia. Dicelah-celah mereka ini, adalah beberapa kerat yang bersungguh-sungguh menjaga agama. Paling tidak terhadap sahsiah dan akhlak sendiri. Bahkan ditempat kerja saya, ada pula Mat Saleh warga Amerika yang sangat soleh dan beramal dengan amal-amal Islami. Ini tidak aneh.

Justeru saya terkesima apabila terbaca komen-komen yang berbunyi aneh dan pelik sebegini… “Aku hanya akan boikot kalau orang Palestin sendiri boikot Mc Donald”… Atau… “Ah… orang Palestin pun tak sebok nak berdemo…korang lak lebih-lebih terpekik, terlolong… ”… “Ahhh..ramai dah boikot, tak pelah, aku tak payah lah… lagi pon Mc Donald ni sedap kemain lagi…aishhhh…” Wahai saudara ku sayang, sedar tak bahawa bertapa luasnya bumi ini??? Berapa ramainya penduduknya??? Berapa ramai pula orang-orang Palestin? Berapa ramai yang Islam??? Berapa ramai pula yang mukmin??? Jawablah sendiri. Sungguh saya tidak hairan seandainya saya menemui sekelompok warga Palestin yang berlagak tidak peduli.

Ini sangat jelas. Bumi Palestin bukan bumi mereka. Ia bumi ‘KITA’.

 Ingatlah kata-kata Saidina Abu Bakar As Siddiq.”Aku akan memerangi mereka sendirian, hingga anggota tubuhku berserakan, aku akan memerangi mereka sendirian, hingga batang leherku terpenggal.” Kata-kata keramat ini diucapkan sewaktu beliau memerangi golongan yang murtad selepas kewafatan Rasulullah SAW. Namun ekspresi dari kata-kata ini mencerminkan bahawa, andai kata semua manusia berpangku tangan, bermalas-malasan, maka akulah yang akan kehadapan… Sungguh ini adalah rasa tanggungjawab individual. Ya, memang benar kita diminta beramal jamaie, namun jauh lagi kehadapan, hisab diakhirat atas amal sendiri.-walau ‘sekadar’ boikot-

Menurut pandangan Dr. Raghib As Sirjani, kaedah pemboikotan merupakan antara kaedah yang perlu diambil oleh umat Islam hari ini dalam konteks mengembalikan maruah dan kemulian Islam. Sungguh sikap tidak acuh terhadap kaedah boikot ini mencerminkan ketidakfahaman dan ketidak pedulian yang nyata terhadap agama dan sesama saudara. Menurut Dr. Raghib lagi, kaedah pemboikotan ini mungkin dilihat sebagai senjata yang ampuh dan tidak dapat mengubah apa-apa. Justeru beliau meminta umat ini melihat semula kepada fakta-fakta kuasa besar yang turut sama menggunakan senjata boikot ini.

Menurut beliau, pada tahun 2003, US telah memboikot barang-barang import dari Jerman ke Amerika, yang setiap tahunnya bernilai lebih enam puluh trillion dollar. Bukan hanya Jerman, keju Perancis juga pernah diboikot semata-mata kerana kedua-dua negara ini pernah menentang politik yang dimainkan oleh Amerika terhadap Iraq. Lebih dasyat lagi, seorang anggota kongres meminta untuk menggantikan nama, ‘French Fries; menjadi ‘Free Fries’ walaupun kentang goreng itu tiada kena mengena langsung dengan negara Perancis melainkan sekadar nama. Sungguh dasyat…Saudara ku sayang, isu Palestin ini bukan sekadar mainan politik, bahkan jauh lebih besar lagi…Maka dimanakah peranan umat ini bila mana ibu-ibu, anak-anak, dan saudara-saudara kita sedang dihenyak-henyak???

Justeru, jangan ditanya “apa yang telah mereka buat?”. Tapi tanyalah pada diri… “apa yang telah aku lakukan???”

Harap maklum, ini bukan kisah semalam, atau beberapa hari yang lalu, atau beberapa tahun yang lalu… rajin-rajinlah menyemak sejarah. Bukankah maklumat kini dihujung jari??? Telah datang khabar bumi Palestin sejak sekian kalinya, namun kita biarkan ia menyapa-nyapa pipi umpama bayu… hanyut… dan hanyut…dan hanyut di ulit mimpi…

Ingatan untuk saya yang selalu terleka… Janji Allah itu pasti.

“WayamkurulLah WalLahu Khairul Makirin”



P/s: Shhhh… Ramai orang sedang menjaga periuk nasi sendiri. Bersyukur dengan periuk nasi sendiri… “Alhamdulillah, kenyang aku hari ni…” sedang ibu dan anaknya yang sedang berjiran mati kebuluran… 

No comments:

Post a Comment