Wednesday, September 24, 2014

Untuk kita yang bersengketa

Petikan maksud hadith ini mengajari saya tentang cinta Allah yang tidak putus-putus memberikan harapan. Saya kepilkan disini daripada pembacaan buku 'Ajari Aku Mencintai Allah' karangan Dr. Majdi Al-Hilali.

Suatu hari Anas bin Malik r.a serta para sahabat yang lain duduk di sisi baginda Rasulullah SAW melihat baginda tersenyum secara tiba-tiba sehingga kelihatan giginya, lalu Anas bertanya:“Apakah yang meyebabkan Rasulullah tersenyum gembira”.“Yang menyebabkan aku tersenyum kerana ada dua orang di kalangan umatku di akhirat nanti, keduanya melutut di hadapan Allah SWT pada hari kiamat. Seorang darinya merayu :“Wahai Tuhan, tolonglah balas terhadap orang ini, sesungguhnya dia sangat zalim dan telah menzalimi aku ketika di dunia dahulu dengan pelbagai perbuatan.”Lalu Allah memerintahkan orang yang zalim itu membayar ganti rugi sebagai penyelesaian tetapi orang itu tidak dapat berbuat demikian kerana tidak ada suatupun yang boleh digunakan untuk membayar tuntutan tersebut. Lalu dia berkata: “Dengan apakah aku hendak membayarnya sedangkan tiada satupun kebaikan yang tinggal, semua telah habis dituntut orang.”Ketika itu, orang yang kena zalim itu meminta agar orang zalim itu mengambil kejahatan dan dosa yang ada pada dirinya. Pada ketika itu Rasulullah menitiskan air mata.“Lelaki yang melakukan kezaliman itu ingin membayar tetapi tidak terdaya kerana sudah tidak ada apa-apa yang tinggal untuk dirinya”.Jelas nabi kepada Anas.“Sesungguhnya itulah suatu hari yang sangat dahsyat sehingga sampai ke suatu peringkat manusia mencari orang lain untuk memikul dosanya”.

Jelas Rasulullah lagi.Ketika dua orang tersebut sedang berbalah lalu Allah SWT memperlihatkan sebuah mahligai di dalam syurga:“Tidakkah kamu melihat mahligai itu?” Ujar Allah kepada manusia yang kena zalim itu.“Ya, saya nampak sebuah mahligai yang diperbuat dari emas dalam sebuah taman dari perak, untuk siapakah itu wahai Allah?Mungkin untuk nabi-nabi atau syuhada atau mungkin juga untuk golongan siddiqin?”Ujar orang itu.“Mahligai untuk sesiapa saja yang sanggup membayar harganya”.Jelas Allah lagi.“Jika demikian adalah mustahil saya dapat memilikinya kerana saya tidak punya apa-apa disini untuk membayar harga mahligai emas itu”. Ujar manusia itu lagi.“Justeru kamu masih berpeluang memilikinya kerana kamu masih memiliki barang bernilai yang dapat membayar mahligai itu”.“Bagaimana caranya?”. Tanya orang itu dengan penuh rasa ingin tahu.“Iaitu sekiranya kamu sedia memaafkan saudara kamu dan tidak menuntutnya memikul dosa kamu”. Jelas Allah SWT.Dengan perasaan yang begitu gembira orang itu berkata: “Ya Allah, jika begitu aku segera memaafkan dia, terhadap apa jua kezaliman yang telah dilakukan kepada saya,” ujar manusia itu. Lalu Allah SWT menjawab "Ambillah saudaramu dan ajaklah dia bersama mu masuk kedalam syurga". Setelah itu Rasulullah SAW bersabda, "Takutlah kalian kepada Allah dan perbaikilah hubungan dengan sesama kalian Sebab Allah pada hari kiamat kelak akan mendamaikan orang-orang mukmin."

*Hadith ini disebut oleh al-Haitsami dalam Majma' az-Zawaid vol.10

No comments:

Post a Comment