Friday, June 1, 2012

Kalau limaulah yang di perah...

Sejak kebelakangan ini, jiwa saya sangat-sangat runsing... sungguh, umpamanya mandi itu tak basah-basah, makan tidak pula berselera.... sekadar mengisi kekosongan perut yang berceriut meminta rezeki Maha Pencipta..bahkan sering pula yang tersisa... Tidur pula tiada lenanya... layaknya ibarat orang putus cinta... fikiran bercelaru... ya... dengan segala hambatan-hambatan dunia, benar-benar menguji keimanan saya...

Hubungan saya dengan adik-adik yang berada dalam halaqah, sejak seminggu dua ini sangat hambar... tiada nikmat melainkan cuba memenuhi 'tuntutan-tuntutan dakwah' semata. Setiap rencana pula sentiasa berantakan kerana perihal lain adanya... Hubungan dengan sahabat yang dahulu saya anggap umpama adik beradik, semakin lusuh dek keringnya kesefahaman bersama... umpama setiap perkara tidak kena serba segala...  Kajian-kajian yang sedang saya usahakan pula, tak ubah rentaknya seperti siput yang mengensot-ngensot... perlahan... dan sesekali terus-menerus tergendala...

Saya larikan diri dari kesibukan dunia mahasiswa...pulang ke kampung halaman... barangkali disitu saya bisa bertemu kedamaian... paling tidak menatap wajah ayah dan bonda yang bersusah payah membesarkan saya... melihat adik-adik yang sedang meningkat dewasa... sesekali bercanda bersama mereka... Saya silap... ubat yang saya cari itu tidak kekal lamanya... ibarat pain killer... hakikatnya sakit itu tetap ada... empat hari di kampung halaman, saya runsing kembali... memikirkan amanah yang saya tinggalkan nun di sana... rajuk hati saya dengan suasana rupanya tidak lama... saya kembali semula...

Saya bulatkan tekad untuk lebih tabah... hakikatnya saya menipu diri saya... saya tahu dimana silapnya... bukanlah segala masalah itu yang menjadi punca kerunsingan saya... masalah-masalah itu datang bermula daripada diri saya... saya runsing bukan kerana masalah yang melanda, saya runsing kerana nikmat bahagia itu sebenarnya yang tiada... Allahurabbi... dimana nikmat itu sebenarnya??? Sugguh mungkin kerana jauhnya saya dari terus menerus 'mendekatiNya...'...

Menatih kembali saya... kata orang, kalau limau lah yang diperah, asam lah yang keluar... barangkali kita sering menyalahkan persekitaran kita bila segala macam perkara tidak mengena.... barangkali kita perlu mengubah diri... sesekali melihat cerminan diri, membuat kan hati tertunduk sepi... T.T

No comments:

Post a Comment