Monday, June 18, 2012

Masa depan Mesir...



Situasi semasa yang berlaku sekitar pilihanraya di sini , sejak dari peristiwa keguguran pencalonan dua tokoh yang digeruni Barat , Hazem Salah dan Khairat Syatir dan seterusnya yang berlaku termasuk keputusan Mahkamah terhadap Mubarak dan keluarganya , dan pembubaran Dewan Parlimen , menandakan Ikhwan Muslimin tidak melangkah dengan mudah dalam percaturan ini .

Samada , Morsi berjaya sebagai Presiden dan terpaksa menghadapi cabaran berat menanggung segala kerosakan sistem Mubarak bersama ancaman Amerika dan Zionis , atau Morsi kalah dan Ikhwan Muslimin terpaksa menerima risiko tangkapan besar - besaran di tangan diktaktor baru , Syafiq , Nauzubillah min zalik ya rab .

Namun , semua ini , sudah dijangka Ikhwan Muslimin . Mereka bersedia hadapi .

Justeru , saya mengajak untuk kita belajar dan perhati , apa sebenarnya punca utama kekuatan Ikhwan untuk berani hadapi semua ini?

Ringkasnya , saya petik dari satu nota As-Syahid Syed Qutb ,salah seorang figur yang mewarnai fikrah Ikhwan Muslimin , yang beliau tulis setelah mendengar perbualan antara dua orang rakan , di sebuah kelab , mengenai perjuangan hidup mereka .

"Dari manakah kiranya para pejuang itu memperoleh kekuatan untuk perjuangan?

Dari penghargaan tanah air dan penghormatan rakyat?
Hal ini tidak pasti. Bangsa kadang-kadang mencapai suatu tingkat kesedaran sehingga ia tidak mungkin memberikan penghargaan. Bahkan kadang-kadang ia menghancurkan orang-orang yang menginginkan kebaikan baginya .

Dari kepercayaan kepada diri sendiri?
Juga tidak pasti. Diri kadang-kadang tidak dapat bertahan kerana godaan dan ancaman.

Harus ada suatu sandaran tetap yang tidak akan goyang. Harus bersandar kepada suatu kekuatan yang lebih besar dari kekuatan dunia, agar para pejuang dapat bertahan di depan ancaman. Para pejuang yang mencari sandaran di bumi ini tidak akan menjumpainya. Para pejuang yang mencari kekuatan di bumi ini, tidak akan menjumpai apa-apa.

Hanya satu sandaran yang tidak akan goyang. Hanya satu sandaran yang tidak akan menjadi lemah.

Iaitu Aqidah terhadap Allah. "

Aqidah mereka terhadap Allah , menetapkan kaki Ikhwan sejak dari 84 tahun dahulu ketika ditubuhkan sehinggalah saat genting mereka kini .

Teruskan berdoa untuk mereka , tanda kekuatan kita hanya terletak pada Allah semata.


 -FB-

No comments:

Post a Comment