Sunday, June 10, 2012

...LIFE...

Setiap kali kita melalui fasa-fasa dalam kehidupan, kita sering didatangi dengan pebagai-bagai perasaan. Kadangkala suka, kadangkala duka.... Selang beberapa ketika kita diuji... diketika lainnya kita tak putus-putus mensyukuri nikmat pemberian Illahi... begitu juga amal dan keimanan kita.. Ada masa kita dibawah, dimasa lainnya pula kita diatas... Hidup penuh dengan kejutan. Bahkan setiap hari kita melaluinya dengan pengalaman yang berbeza... Adalah mustahil kita melalui kehidupan dengan perasaan yang sama sedang sememangnya pengalaman semalam pasti menjadikan kita insan berbeda pada hari ini. 

Sedar ataupun tidak, segala yang berlaku dalam kehidupan kita merupakan suatu yang telah direncana... Dalam sebuah hadith, Rasulullah SAW ada bersabda...
Sesungguhnya setiap kalian dikumpulkan penciptaannya di perut ibunya sebagai setitis mani selama empat puluh hari, kemudian berubah menjadi setitis darah selama empat puluh hari, kemudian menjadi segumpal daging selama empat puluh hari. Kemudian diutus kepadanya seorang malaikat lalu ditiupkan padanya roh dan dia diperintahkan untuk menetapkan empat perkara: menetapkan rizkinya, ajalnya, amalnya dan kecelakaan atau kebahagiaannya. Demi Allah yang tidak ada ilah selain-Nya, sesungguhnya diantara kalian ada yang melakukan perbuatan ahli syurga hingga jarak antara dirinya dan syurga tinggal sehasta akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, dia melakukan perbuatan ahli neraka maka masuklah dia ke dalam neraka. Sesungguhnya diantara kalian ada yang melakukan perbuatan ahli neraka hingga jarak antara dirinya dan neraka tinggal sehasta akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, dia melakukan perbuatan ahli syurga  maka masuklah dia ke dalam syurga. (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Meneliti hadith ini dan melihat kembali jalan-jalan kehidupan yang telah kita lalui, pasti dan pasti kita meyakini bahawa ianya telah diatur oleh Illahi. Tidak semestinya bila kita mengatakan ia telah diatur dengan baik itu hanya apabila kita bertemu dengan kejayaan semata-mata. Kerana kejayaan itu juga merupakan ujian yang boleh membutakan kita...Kekalahan??? Sungguh saya sendiri pernah keliru dengan jalan-jalan yang telah saya turuti..kecewa...dan kadangkala putus asa... Namun disuatu ketika saya sedar perancangan Allah itu adalah yang terbaik walau kadangkala pada mulanya ia kelihatan buruk dimata kita. Cukuplah ianya mengajar saya dan kita semua untuk sentiasa bersikap dengan sikap qanaah.

Terlalu besar pengajaran yang boleh ditimba daripada hadith ini... dan tidak lah pula saya ingin ungkapkan kesemuanya disini..Sungguh 'jalan' kehidupan kita itu sebenarnya menuju kepada kematian yang pasti. Bahkan bukan pula kematian itu pengakhiran segalanya... Diantara kematian dan alam rahim itulah terletaknya neraca rezeki dan amal kita... tiada istilah terlewat mahupun terlambat...maka berdoalah supaya yang terancana itu membawa kita kepada kejayaan yang sebenar didunia dan diakhirat....

No comments:

Post a Comment